Терминът се използва най-често във връзка с музикални изпълнители, които имат само един Топ 40 хит сингъл, засенчващ другата им дейност. Това обаче не ги прави нито по-малко талантливи, нито песните им по-малко любими, нали? Престижният музикален канали VH1 дори изготви класация със 100-те One-Hit Wonders песни на всички времена.
Песента “Macarena” на испанското поп-денс дуо Los del Rio е показателен пример за група с един-единствен хит. Но пък какъв. Песента е част от албума им „A mí me gusta“ от 1993 г. и светкавично се превръща в световен феномен в продължение на няколко години. В нея се разказва за млада отегчена жена със същото име, която решава, че е време да започне да се позабавлява… През 90-те години “Macarena” наистина беше навсякъде – пускахме си я в училище, пускаха я в дискотеките, по радиостанциите, дори по улиците. И до днес характерният танц към песента се изпълнява по време на сватби, детски партита и семейни събирания. През 2002 г. музикалният канал VH1 постави “Macarena” на първо място в класацията „100 Greatest One-Hit Wonders“.
Признайте си, поне веднъж сте си я пели пред огледалото в банята. “I’m Too Sexy” е дебютната песен на британската група Right Said Fred. Сингълът излиза на пазара през 1991 година и достига номер две в британските класации. Извън Обединеното кралство “I’m Too Sexy” оглавява класациите в шест държави, сред което Австралия, Ирландия и Съединените щати. Сингълът разби рекордите за най-дълъг период под номер две в UK Singles Chart, без да успее да се изкачи на самия връх – цели шест последователни седмици. И, въпреки че в периода 1992 – 2011 година Right Said Fred издават цели 8 албума, и до днес групата се свързва именно със закачливата “I’m Too Sexy”.
„Ice Ice baby“ на първия комерсиално успешен бял рапър в света Vanilla Ice излиза през 1989 година и се изстрелва на върха на почти всички световни класации през годината, като остава №1 за цели 16 седмици. Това е първата хип-хоп песен, която успява да влезе в челната десетка на „Billboard Hot 100“. За заснемането на видеото към песента са били необходими 8 хиляди долара. След шеметния пробив на Vanilla Ice в началото на 90-те, той създава още 10 албума и участва в няколко филма. Визитната му картичка обаче си остава добре познатата на всички ни „Ice Ice Baby“.
Признавам си, ако има нещо, което може да размести енергийните ми полета, чакри и каквото още се сетите и да предизвика огромен дисбаланс с признаци на депресивна дисфункционалност и стомашни киселини е точно песента на Aqua – “Barbie Girl“. Инфантилизмът, който струи на талази от тази песен ме влудява още с появата й през 1997 година. Проблемът очевидно си е само мой, тъй като “Barbie Girl“ оглави класациите по целия свят, особено в европейски страни като Великобритания, където беше номер едно в продължение на няколко седмици. Същото се случи и в далечна Австралия, а в САЩ песента достигна № 7 в Billboard Hot 100. И до ден днешен “Barbie Girl“ остава най-популярната песен на датско-норвежката поп-денс група Aqua, въпреки че формацията има издадени 3 албума.
Винаги ще свързвам „Coco Jamboo” на германската евроденс група Mr. President с буйните си тийнейджърски години и първите ми излизания по дискотеките (вече им казват клубове). От тогава минаха не една и две години, но песента продължава да е любима на мнозина. Затова говори и фактът, че песента все още е една от най-желаните в българските радио рикуест-предавания. Иначе „Coco Jamboo” излиза през 1996 година и е водещ сингъл от втория албум на Mr. President „We See the Same Sun“. Песента бързо се превръща в тотален хит в редица европейски страни, като влиза в Топ 10 на повечето денс класации. „Coco Jamboo” отваря път на Mr. President и за американския пазар, песента се издига до 21-ва позиция в класацията Billboard Hot 100 през септември 1997 година. „Coco Jamboo” обаче остава единствената им песен, с която винаги ще ги свързваме.
„Lambada” е песен на френската поп група Kaoma, чиито членове са емигранти от Южна Америка. В песента като гост-вокалист участва и бразилската певица Loalwa Braz. „Lambada” излиза през 1989 година, а танцът, демонстриран във видеото, предизвика смесени чувства – от откровеното възмущение на по-консервативно настроените до пълен възторг на по-разкрепостените. От момента на излизането ѝ на пазара, песента е считана за най-успешния европейски сингъл в историята с близо 2 милиона продадени копия само във Франция и повече от 4 милиона в цяла Европа. Отделно продажбите по света надхвърлят 5 милиона копия. Може би този факт до известна степен отговаря на въпроса защо Kaoma така и не направиха друг хит, от величината на „Lambada”.
Юлиян Лазаров е журналист с дългогодишен опит в радио и телевизия. В професионалната му биография са БНР, Нова ТВ, Радио Energy, ТВ Европа и др. Обича спорта, музиката и стойностното кино.