Евровизия определено може да бъде посочен като най-големия музикален конкурс не само на европейския континент, а и в световен мащаб. Неговата грандиозност идва с това, че в него са вземали участие повече от 40 държави, които не се ограничават само до тези от територията на Европа. Напротив. Сцената на конкурса е виждала изпълнители от държави като Мароко, Израел, дори от далечна Австралия.
Всъщност Евровизия е една страхотна възможност за изпълнители от държави, които нямат толкова силно развита музикална индустрия, която да ги подкрепя и да изкара творчеството им на световния пазар. Възможност е за тях да се представят на голямата сцена, да привлекат нови фенове, да завържат контакти с артисти от други държави, а защо не и да спечелят договор с някой световен лейбъл?
Факт, който трябва да констатираме обаче, е, че рядко, дори почти никога, това не се случва. За жалост, колкото и добри да са артистите, колкото и добри песни да са направили и представили на тази огромна сцена, след това те най-често се връщат в родната страна и творчеството им си остава в границите ѝ. А те самите остават най-често познати като „онзи от Евровизия“ или още по-омаловажаващото „онзи с онази песен, която пя на Евровизия“. Да, примерите за това за жалост са много. Но тук трябва и да отбележим колко е трудно да пробиеш на световния музикален пазар, особено ако музиката ти не е на английски и няма потенциала на мейнстрийм поп хит.
Но нека излезем от разсъжденията какво се случва масово с представителите от Евровизия след конкурса и се концентрираме върху тяхното участие. Да, можем да кажем, че не всяка песен победител на конкурса е хит. Най-често песните победители потъват в забрава за масовия слушател, заедно с победителя, изпял съответната песен. Но има не един пример за обратното. И тук не говорим за ABBA и Селин Дион. Тук говорим за песни от XXI век.
Песни от последното десетилетие дори, които независимо от техния жанр, текст, музика можем да наречем евъргрийн. Песни, които определено остават в съзнанието не само на феновете на конкурса, но и на онези, които случайно са ги чули една вечер по радиото и са си направили труда да ги потърсят. За тези песни ще говорим днес. Защото и за тях трябва да се говори.
Måneskin – ZITTI E BUONI
Няма как да не започнем с последния тотален хит от Евровизия 2021, който изстреля на върха италианската рок Måneskin. Песента не само се превърна във истински фаворит на феновете на конкурса, но и на меломаните по света, доказателство за което е фактът, че пикира челните места в чартовете на редица държави, дори и в класациите на Billboard. Благодарение на нея и невероятното ѝ изпълнение от страна на групата, Måneskin привлякоха вниманието на света към своя талант, съчетан с дързък, жизнен рок стил, който определено остава в съзнанието на слушателя.
Duncan Laurence – Arcade
Преминаваме към Евровизия 2019, която беше белязана от победата на нидерландеца Дънкан Лорънс с невероятната поп песен „Arcade”. Тя категорично може да бъде определена като едно от най-красивите парчета сред победителите, които те карат да настръхнеш и предизвикват сълзи в очите ти. Доказателство за неговото въздействие върху публиката са успехите, които постига. „Arcade“ влиза в чартовете на над 30 държави, включително Billboard Hot 100, където достига до 30-та позиция. Благодарение на приложението за създаване на кратки видеа TikTok, песента достига до още по-голяма аудитория, а през 2020 г. излезе и нейна нова версия – в колаборация с американската изпълнителка FLETCHER.
Mahmood – Soldi
Като говорим за хитове, Евровизия 2019 г. не се ограничава само до Дънкан Лорънс. Напротив. През тази година феновете на конкурса и меломаните, които го следят, имаха възможността да се зарадват на още една песен, която определено получи заслужено внимание. Говорим именно за „Soldi“ на италианския изпълнител Mahmood. Макар и да не спечели конкурса, хитът на италианеца остана в съзнанието на публиката, а като доказателство за това можем да посочим така любимите ни вече класации. „Soldi“ дори стана най-стриймваната песен от конкурса в Spotify, което няма как да не посочим към успехите ѝ и тези на Mahmood, на който се насладихме и на миналогодишното издание на конкурса.
Netta – TOY
И разбира се, не можем да минем без една от може би най-запомнящите се нетипични песни, които са печелили конкурса. Въпреки че през 2018 г. песента на Нета предизвика полемики относно своята музикална стойност, които след победата преминаха и в критики към изпълнителката и нейните вокални възможности. Но какво е Евровизия без скандалите и критиките на масовата аудитория? Нищо. Факт е обаче, че парчето на Нета Барзилай остава част от групата на най-слушаните песни в от този конкурс. Достатъчно е да погледнете гледанията ѝ в YouTube канала на конкурса. Но не само това. Песента осигури на израелската изпълнителка билет за Америка, превръщайки я в първия участник от конкурса представил своята песен на американската публика.
Eleni Foureira – Fuego
Подобно на 2019 г., Евровизия през 2018 г. също ни даде повече от един хит. Защото горещото и изпълнено със страст денс парче на кипърката Елени Фурейра е определено такова. Със своя завладяващ ритъм „Fuego“ обиколи цяла Европа, като пикира първите места в чартовете на Гърция и Испания. И да, безспорно песента стана един от хитовете на лято 2018.
Måns Zelmerlöw – Heroes
Връщаме се директно към 2015 година, когато конкурсът беше спечелен от симпатичния швед Монс Зелмерльов с песента „Heroes“. Приятното денс парче със заряд, който те кара да затанцуваш заедно с изпълнителя, влиза в класациите на повече от двадесет държави, като достига до първите места в четири от тях.
Loreen – Euphoria
Просто не можем да не вмъкнем песента на прекрасната Лорийн, която спечели Евровизия през 2012 г. Тя е точно една от песните, на които спокойно, не, всъщност е задължително, да сложим определението евъргрийн. Защото тя е такава! Една от песните, които феновете на Евровизия, а и останалите меломани, могат да запеят без проблем и днес. Носталгична, красива, жива, всяко едно от тези прилагателни ѝ подхожда и описва част от нея. Това е „Euphoria“. И да, всичко това не е останало незабелязано, а доказателството са не само чартовете на над 30 държави, в които е влязла, включително официалната класация на Япония. Доказателство за това са и сертификатите, които е получила в редица европейски държави. Но най-голямото доказателство са феновете, които не я забравят. Защото, както казахме, тя е незабравима.
Евровизия дава сцена и възможност на изпълнители от цяла Европа, а и не само, да представят своето творчество, да се разрастнат, да бъдат чути и забелязани. Много потъват към дебрите на забравата, но и не малко други постигат своите значими успехи и остават в съзнанието на музикалните любители. А това е по-важното.
Даниел Дончев е студент по журналистика в Софийския университет „Свети Климент Охридски“ с профил Радио. Двете негови най-големи страсти са музиката – независимо от жанра и произхода ѝ, и писането. А тук е мястото, където тези две страсти се сливат в едно.