Музиката отдавна вече не е единственият начин, чрез който групите печелят пари… което е добре. В днешно време музикалните фенове слушат любимите си изпълнители предимно чрез Spotify, Apple Music или други онлайн стрийминг услуги.
Продажбите на компактдискове, от друга страна, са намалели драстично през последните години. Колкото и умен, и неусложнен да е стриймингът на музика, тази форма на разпространение не е много изгодна за изпълнителите. И тук се намесва мърчандайзингът. Чрез продажбата на плакати, тениски и много други артикули музикантите могат да направят огромен оборот.
Облекло и аксесоари
Въображението обаче вече не се ограничава, когато става въпрос за проектиране на мърчандайз. Тениските с обикновена щампа на логото вече не са всичко, което изпълнителите предлагат на своите фенове.
Облеклата и аксесоарите често са съгласувани със съответните албуми или дори с отделни текстове на песни, какъвто е случаят с Тейлър Суифт, например. Тя създаде не само тениски, пуловери и аксесоари за новия запис на хитовия си албум „Red“, но и ключодържател, който се споменава в песента „All to Well (10 Minute Version)“, както и шал, който се появява в същата песен.
От друга страна, музиканти като Били Айлиш са пуснали различни издания на един и същ компактдиск с цели бокс сетове. За Коледа например имаше комплект на Айлиш с коледни украси, формички за бисквити и, разбира се, последния ѝ албум.
Принт по поръчка
Друг начин за придаване на по-необичаен и личен характер на мърчандайза е персонализацията и опцията „печат по заявка“. Феновете на Catfish & The Bottlemen например могат да изпишат името си върху тениските. Bring Me The Horizon направиха още една стъпка напред. Феновете могат да създадат напълно уникална тениска, като използват своята хронология в Spotify.
Но онлайн магазините и щандовете за стоки по време на концертите не са единственият начин за изпълнителите да увеличат продажбите. Утвърдени групи като Queen и The Rolling Stones отвориха постоянни представителни магазини, за да позволят на суперфеновете да се снабдяват със стоки, когато пожелаят.
Друга тенденция, която позволява на феновете да пазаруват стоки, е „изскачащият“ магазин. Хари Стайлс отвори няколко pop-up магазина в Лондон и Лос Анджелис за кратък период от време, за да отпразнува издаването на втория си албум „Fine Line“. Там феновете можеха да се запознаят и да закупят фен артикули на място в спокойна атмосфера.
Дигиталното пространство
Фен артикулите се предлагат и в дигиталното пространство, и дори на дигиталните концерти. Marshmello си партнира с Fortnite, за да организира дигитален концерт в играта. Дори мърчандайзът продуктите не бяха пропуснати от феновете, които присъстваха на концерта. Играчите можеха да си закупят скин на Marshmello, което е доста подходящо.
Според казино портала онлайн-казина.com можете да намерите множество също и от слот игри в казино сайтовете, които се основават на групи и изпълнители, като Ози Озбърн, MötorHead и Guns N’ Roses. Този тип игри са идеални за феновете на музикантите, тъй като те не само съдържат логото на съответната банда, но и са придружени от музика, снимки на членовете на групата, а понякога и от оригинален видеоматериал.
Освен това изпълнителите сега имат възможност да пускат свои собствени игри, като например Iron Maiden с тяхната игра Iron Maiden: Legacy Beast RPG, която може да се играе на Android и iPhone. Мобилната игра е вдъхновена от музиката и текстовете на песните на Iron Maiden.
Заключение
Едно нещо е сигурно – творците не създават само музика! Мърчандайзингът се е превърнал в неразделна част от дейността на всеки музикант, независимо дали става въпрос за обикновени тениски, аксесоари, инспирирани от текстовете на песните, pop-up магазини или слот игри.
Феновете могат да очакват да открият любимите си изпълнители във всички сфери на живота, а музикантите с всякаква степен на известност могат да си осигурят още един източник на доходи чрез продажбата на фен стоки.
Василена е завършила „Българска филология“ в Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“. Обича кучета, японската кухня и източната литература, зелена храна и филмите на Вим Вендерс. Умерена романтичка и отявлен пътешественик.